Lisette Tol Business Coach


Mijn meest succesvolle klanten, hebben de meest simpele bedrijven
. Zij hebben weinig diensten of producten, eenvoudige processen en een klein team, waarmee ze snel én ontspannen kunnen groeien. Een business klaar voor de toekomst, in plaats van alleen gericht op nu pakken wat je pakken kan. En dat dit resultaat op levert is logisch. Want een complexe business vertraagt en houdt groei tegen. In dit artikel deel ik met je waarom versimpelen nodig is en hoe jij dit ook in jouw bedrijf kunt gaan toepassen.

Gehecht aan véél doen

Goed, meer focus en minder doen dus. Het klinkt zo mooi, versimpelen van je business. En veel ondernemers snakken hier naar.  Alleen – ik zegt het maar even heel eerlijk zoals het is – de meeste ondernemers zijn onbewust ook enorm gehecht aan hun worsteling. Gehecht aan véél doen. Aan zoveel mogelijk kansen pakken. Aan ingewikkeld doen.

De stap naar versimpelen begint dan ook met onthechten, met afscheid nemen. De eerste stap die ik met mijn klanten zet is dan ook dat we gaan kijken waar ze mee moeten stoppen. We zetten echt het mes in het bedrijf. Heerlijk vind ik dat. Waar lekt geld weg? Waar energie? Wat is niet ‘sustainable’, maar alleen gericht op de korte termijn?

Zet het mes in jouw bedrijf

Dus wil jij ook in meer succes én een meer ontspannen business? Een business die jouw ideale leven mogelijk maakt? Zet dan het mes in jouw bedrijf! Zodat je minder beslissingen hoeft te maken. Zodat je meer tijd hebt voor het werk waar jouw grootste meerwaarde zit. Zodat jouw bedrijf kan groeien. En zodat je meer tijd hebt voor een leven vol leven.

En nee, een simpel bedrijf is géén utopie. Het start met goed en eerlijk kijken naar je business. De opdracht die ik je mee wil geven is dit: bepaal eens waar jij mee moet stoppen het komende jaar. Waar wil of moet je afscheid van nemen? Waar moet het mes in je bedrijf?

Je kunt versimpelen op een aantal facetten in je bedrijf. Ik noem er hier 3 die slim zijn om mee te starten:

1.   Communicatie

Inboxen vol mail, vergaderingen, de hele dag door mensen die iets aan je vragen, klanten die je bellen: dit soort dingen kosten heel veel tijd en leveren lang niet altijd op wat het zou moeten opleveren. Kijk eens in jouw bedrijf wat je minder zou kunnen doen. Niet de hele dag door je mail bekijken, maar 1 of 2 keer per dag. Je secretaresse of VA niet de hele dag door laten mailen, maar 1 of 2 keer per dag. Binaire mails waar je alleen met ja en nee op hoeft te antwoorden zodat je niet een heel epistel terug moet mailen. Vergaderingen beperken tot minimale tijd en focus op wat echt gezegd of besloten moeten worden. Het is niet alleen voor jouzelf heel fijn om de communicatie te versimpelen in je bedrijf, het geeft ook heel veel rust en ‘speelruimte’ voor je team.

2.    Diensten / producten

Denk bij deze keus aan marge, aan resultaat, aan tijd/energie, aan kosten, aan of het sustainable is, of het voldoening geeft en of het past binnen de toekomstvisie van je bedrijf en wat jij uit wilt dragen. Kijk of je de sweet spot kunt ontdekken van zo min mogelijk doen, met zo veel mogelijk resultaat (en dan heb ik het dus niet alleen over winst!).

3.    Klanten

Kijk of het mogelijk is om je focus te houden op je meest ideale klanten. De klant waar je het allerliefst mee werkt, voor wie je van de meeste meerwaarde bent en die graag wil betalen voor jouw dienst of product. Dit zorgt ervoor dat je ook in je marketing en sales veel minder hoeft te doen en dan het steeds makkelijker wordt om klanten te krijgen.

Start met één onderdeel

En zo zijn er nog heel veel onderdelen in je bedrijf waar je kunt versimpelen. In je marketing. Je sales. Je team. Je processen. Maar begin eerst eens met 1 onderdeel en bepaal dan wat de strategie is om hier het mes in te zetten. Wat moet het opleveren, wat is je doel? Welke stappen zijn er nodig en op welke termijn kun je dit gaan toepassen? Wie zijn daar voor nodig?

Zonder stress naar het next level van jouw business?

Wil je meer weten over wat er nodig is om zonder stress naar het next level te groeien van jouw bedrijf? Meld je dan aan voor mijn online training.

Heb je zelf een inspirerend verhaal over je business en wat jij hebt gedaan om ontspannen te groeien, dan lees ik het graag!

Warme groet,

Lisette

Ik ben nooit fan geweest, heb nooit echt idolen gehad. Oké, een klein beetje dan. Madonna,  Prince en de hoofdrolspeelster in Flashdance. Die vond ik er wel uitspringen in mijn vroege jeugd. En inderdaad, je raadt direct mijn leeftijd ;-). Maar goed, geen écht idool dus. Toch is er één persoon die voor mij dicht bij een idool in de buurt komt. Iemand die ik echt heel erg bewonder als het aankomt op charismatisch leiderschap. Namelijk oud-president Barack Obama. En laat hij nou afgelopen oktober in Nederland zijn om zijn leiderschapslessen te delen. Ik was één van de lucky ones die de kans kreeg hierbij aanwezig te zijn. En ik deel graag met je wat ik hier leerde.

Voordat ik dat doe even heel kort wat meer over mijn visie op leiderschap. Want heel eerlijk, je wordt er tegenwoordig mee doodgegooid. Trainingen, workshops, coachtrajecten, lezingen, boeken; het is leiderschap wat de klok slaat. Inspirerend Leiderschap. Natuurlijk Leiderschap. Krachtig Leiderschap. Klink allemaal geweldig! Maar leiderschap leren uit een boekje of een training werkt helaas niet. Leiderschap gaat juist níet over weten, maar over doen wat nodig is.

Als businesscoach werk ik daarom met mijn klanten nooit uitsluitend aan businessstrategie. Er komt óók altijd een groot deel van zo’n traject aan op leiderschap. Essentieel als je met je bedrijf naar het next level wilt groeien. We kunnen nog zoveel weten, bijvoorbeeld over waar we met ons bedrijf naar toe willen en wat we daarvoor moeten doen. Ik zou je in theorie een briljante businessstrategie kunnen voorkauwen. Maar alles staat of valt met wie JIJ daar als ondernemer voor moet zijn. Of je bent wie je moet zijn, om te doen wat je moet doen, om zo je gewenste doel te bereiken. Oftewel, het fundament van je bedrijf, dat ben jij.

Dus hier zoals beloofd de lessen die ik leerde van één van de grootste wereldleiders ooit, Barack Obama. Mijn advies daarbij: lees het niet alleen, maar ga er echt mee aan de slag en laat je hier eventueel in coachen. Obama zelf heeft zich hier ook in laten coachen!

1.    Investeer in je ‘most important project’

Work-life balance is altijd een uitdaging. Ook voor iemand als Obama. Hij vertelde hier heel open en eerlijk over. Obama hamerde erop om goed te bedenken wat nou écht belangrijk is in je leven. En investeer dan ook in je meest belangrijke project! Die work-life balance waar Obama over sprak, is iets waar ik zelf als ondernemer al meer dan 10 jaar mee bezig ben, om mensen hierin te trainen. Eerst in mijn trainingen binnen de corporate wereld, daarna als onderdeel van de businesstrajecten met de ondernemers die ik coach.

Obama vertelde:Ik weet zeker dat als ik op mijn sterfbed lig, dat ik denk aan de momenten dat ik de hand van mijn dochters vasthield en ze meenam naar het park. Dus investeer je tijd overeenkomstig. Veel van mijn medewerkers hebben jonge gezinnen. Ik adviseer ze; investeer minstens evenveel tijd in dit “belangrijkste project”, als in het project waar je voor wordt betaald.”

Echt, ik vind dat een geweldig advies van deze wereldleider! Met stip mijn nummer 1. Niet alleen omdat je dan meer voldoening haalt uit je leven en bezig bent met de zaken die er écht toe doen. Maar ook omdat jij het fundament bent van je business. Dus als jij lekker in je vel zit, genoeg tijd hebt voor je gezin en voor ontspanning, dan haal je automatisch óók meer uit je business.

2.    Geloof in wat je zegt

“Don’t use big words, when small words will do.” Je hoeft geen geweldige spreker te zijn, maar mensen luisteren naar je omdat je gelooft in wat jij zegt. Mensen kijken door maskers heen. Je VOELT het of iets authentiek is of niet. Of ze JOU zien. Dat is heel belangrijk! Obama schreef zijn toespraken zelf. Dat voelen mensen.

Zijn dringende advies aan alle ‘leiders’: Vertel je eigen verhaal. Neem de tijd om helder te krijgen waar het volgens jou écht om gaat. En blijf hier trouw aan. Ook al zijn mensen het wellicht niet altijd met je eens. Ze voelen wel dat je ergens voor staat en dat maakt je echt.

In mijn ogen ook een belangrijk punt om je als ondernemer bewust van te zijn. Zeker in deze snelle wereld waarin de concurrentie op sommige gebieden moordend is. En waarbij je ziet dat veel ondernemers zich dan kunnen verliezen in vergelijken, napraten wat werkt bij anderen en copy cat gedrag. Blijf bij jezelf. Bij jouw verhaal. Bij jouw unieke missie en visie. Draag dat uit, doe wat nodig is om dat neer te zetten in de wereld.

3.    Geef de koers aan en durf los te laten

“Je hebt nu twee miljoen medewerkers. Je kan er vergif op innemen dat er sowieso eentje is die er een zooitje van maakt”. Dit was een van de eerste dingen die Bob Gates meegaf aan Obama toen hij aantrad als president. De vraag is, hoe zorg je dat je organisatie op koers blijft wanneer je niet alles zelf onder controle hebt? Ook als dingen even tegen zitten. Het advies van Obama was om organisaties en systemen te bouwen die zorgen dat alle basisprocessen goed lopen.

En zorg er dan voor dat je daar mensen op zet, waarvan je zeker bent dat ze hoe dan ook de klus kunnen klaren. Hierdoor hoef je niet te micro-managen. En kun jij je als leider focussen op de meer strategische zaken. En vertrouw erop dat excellente mensen de weg kunnen bouwen, maar zorg dat jij als leider wel duidelijk aangeeft in welke richting ze deze moeten bouwen.

Creëer een cultuur waarin je dingen ook los kunt laten. Dus geef het goede voorbeeld en laat bijvoorbeeld geen ruimte voor gebrek aan integriteit en voor oneerlijkheid. Zorg voor regels en principes die duidelijk maken waar je als organisatie voor staat.

4.    Kom uit je bubbel

Obama vertelde dat hij zich heel bewust was van de ‘bubble’ van het witte huis. Om nog contact te houden met ‘de echte wereld’ was zijn eerste oplossing om zijn schoonmoeder in huis te halen. Briljant toch? Iemand die af en toe gewoon tegen iedereen riep; doe eens even normaal!

En zo leven ook wij ons leven in onze eigen bubbel. Onze bubbel van school, werk, vrienden en familie tot de buurt waar je woont en de krant die je leest. En naarmate je hoger in een organisatie komt, wordt die bubbel steeds hardnekkiger. Als mens zoeken we altijd naar bevestiging.  Dus omringen we ons graag met mensen zoals onszelf. Die onze eigen gedachten en waarden bevestigen. Maar daarmee is er dus een heel deel van de wereld en het leven waar je totaal geen idee van hebt! Daarom stelt Obama dat iedere organisatie een feedback systeem nodig heeft om de bubbel te doorbreken. Zowel van buiten je organisatie,  als van binnenuit.

Obama deed dat dus door zijn schoonmoeder in huis te halen. Dat is misschien een beetje rigoureus 😊. Maar daarnaast zorgde hij ervoor dat hij elke dag 10 brieven las. Een hele kleine selectie uit de duizenden brieven van burgers die het Witte Huis ontvangt. Bijvoorbeeld een brief waarin een oudere dame haar wekelijkse uitgaven op een rij zette om duidelijk te maken wat zij allemaal moest betalen van haar beperkte pensioen.
Dat lezen van die 10 brieven deed Obama elke dag en het hielp hem om zicht steeds te beseffen dat het géén abstracte kwesties zijn waar je als leider mee bezig bent. Dat de keuzes die hij maakte miljoenen individuen raakte. En dat het ging om echte mensen, met echte verhalen.

Door je open te stellen en leren in te leven in deze verhalen van anderen, kan je hen meenemen in een verandering. Ik geloof heilig in wat Obama hier zegt in mijn ogen zou je in elk bedrijf dus moeten kijken hoe je uit je ‘bubble’ blijft. En hoe je een feedback systeem kan integreren in jouw business.

5.    Durf dingen niet perfect te doen

 

Wil je weten hoe leiderschap en business-strategie ervoor zorgen dat je op de meest ontspannen manier kunt groeien met je bedrijf?

Binnenkort geef ik hierover een online training. Hierin deel ik 3 stappen die nodig zijn om zonder stress naar het next level van je business te kunnen groeien. Ben jij erbij?
Meld je hier aan: www.lisettetol.nl/gratis-training

Lisette

Deze maand was ik te gast bij een training van Verne Harnish. Verne wordt ook wel de Growth Master genoemd en hij is dé expert op het gebied van Scaleups. In dit artikel deel ik 10 van de belangrijkste lessen uit deze training.

Maar eerste even terug in de tijd. Het is alweer zeker een jaar of tien geleden dat ik het boek ‘The Rockefeller Habits’ van Verne Harnish voor het eerst las. Ik vond het toen niet alleen heel leerzaam, maar ook overweldigend. Ik was ZZP-er en kon met veel van de zaken die werden genoemd niet bedenken hoe ik het in mijn bedrijf moest gaan toepassen. Maar dat ik hier iets mee moest, dat was zeker. Dus de belangrijkste punten begon ik toe te passen.

De 3 principes van de Rockefeller Habbits

In basis richt de theorie van Rockefeller Habits zich op Prioriteit, Informatie en Ritme. Deze 3 punten zijn belangrijk voor de groei van een onderneming. Volgens Verne Harnish verloopt bedrijfsgroei niet in een rechte lijn, maar gebeurt dit met horten en stoten. Dit zul jij als groeiondernemer die al even bezig is ook vast en zeker herkennen 😉. Door de 3 punten Prioriteit, Informatie en Ritme in combinatie met de 10 gewoontes toe te passen, creëer je een stevig fundament voor je business.

Van ZZP naar MKB en Scaleup

Bijna 5 jaar geleden startte ik mijn derde bedrijf, dit keer als businesscoach en consultant. In eerste instantie werkte ik voornamelijk met ZZP-ers, inmiddels coach ik ook MKB en scale up companies.  Ze liepen er allemaal tegen aan dat er geen duidelijk structuur en strategie was naar groei. Het boek Scale Up van Verne Harnish, het vervolg op Rocekfeller Habbits, is één van de boeken die ik mijn klanten vaak aanraadt. En in mijn coaching en consultancy werk zelf met mijn klanten ook met mijn eigen, iets vereenvoudigde versie van dit model.

En deze maand was ik dus bij de training van Verne Harnish. Een training waarin we dieper ingingen op de basisprincipes uit het boek. En de toepassing hiervan in de praktijk. Zodat ik mijn klanten nog beter kan helpen bij het bereiken van hun doelen.

Een training van Verne is als een ware orkaan

Goed, terug naar die training die ik deze maand volgde. Om eerlijk te zijn, een training van Verne is een bijzondere en overdonderende ervaring. Een ware orkaan aan informatie die over je heen komt. Er is zoveel dat je op wilt nemen, het is bijna onmogelijk om alles bij te houden. Het gevoel dat als je niet snel genoeg bent, je verdrinkt. Mijn reddingsboei op dit soort dagen; mijn notitieboekje!

Ik heb tijdens en na deze dag aantekeningen gemaakt, zodat ik er nu maar ook later verder mee aan de slag kan en dingen terug kan lezen. Inmiddels heb ik een samenvatting van deze dag gemaakt en 10 belangrijke lessen van Verne Harnish over business groei op papier gezet. Zodat ik er verder mee aan de slag kan. Zowel in mijn eigen bedrijf, als bij de klanten met wie ik werk en die hun bedrijf willen laten groeien.

En omdat ze in mijn ogen voor elke groeiondernemer belangrijk zijn, deel ik ze graag met jou. Zodat je ze in je plannen voor 2019 mee kan nemen en toe kan passen.

Mijn 10 persoonlijke lessen van Verne Harnish

Goed hier komen ze dan. Mijn 10 lessen. Een persoonlijke selectie van wat ik tijdens de training van Verne Harnish heb geleerd over business groei en scaling up.

DOE WAT JE LEUK VIND EN WAT JE ENERGIE GEEFT

Als je als ondernemer niet doet wat je het allerliefste doet, waar je hart ligt, waar je van houdt, dan zul je – vroeg of laat – stoppen. Ondernemen is topsport, het is zwaar en elk normaal persoon zou het al lang opgegeven hebben. Je MOET passie hebben voor wat je doet. Je hoeft er niet alleen maar goed in te zijn. Ik kan heel goed zijn in iets, maar het kan me helemaal leeg zuigen. Als ondernemer wil je focussen op dat wat je energie geeft. Waar je kracht zit en wat jou kracht geeft. En aansluitend daarop; waar kun je waarde toevoegen aan je bedrijf? En zoek hulp voor alles waar je zelf geen energie van krijgt of waar je niet goed in bent. Dat is de eerste stap naar groei.

WAT JE MOET VERANDEREN ALS JE BUSINESS GROEIT

In de beginfase van je ondernemerschap is dit hoe het gaat; a. je zegt ja op alles en b. je beantwoord alle vragen van iedereen. Als je gaat opschalen zul je dit moeten doen: a. nee zeggen en b. stoppen met vragen beantwoorden en hele goede vragen gaan stellen! De belangrijkste vraag voor jezelf: ‘What is the real job that needs to be done?’.

ZORG VOOR CANDY CRUSH MOMENTEN

Een van de redenen waarom Candy Crush zo’n succes is geworden is omdat je direct weet of je stap de goede is. Zo werkt het ook met feedback. Dus zorg dat je in je business werkt met korte deadlines en meetbare doelen. Zodat je ook precies weet of én wanneer je een volgend level hebt bereikt. Op deze manier zijn mensen veel productiever en gemotiveerder en kun je sneller groeien.

DAGELIJKSE 5 MINUTEN MEETING

Om je doelen te behalen is het heel belangrijk dat je je prioriteiten heel helder hebt. Daar zijn allerlei protocollen voor, maar een snelle en direct toepasbare vind ik deze: zorg voor dagelijkse vergaderingen in de vorm van huddles: vergaderingen van vijf minuten waarin je de belangrijkste to-do’s doorneemt en beknopt zegt wat er wel en niet goed ging bij de vorige taak.

NEVER EAT ALONE

Als je met business 10X wilt, wie zijn dan de 25 relaties die hiervoor nodig zijn? Met welke mensen moet je gaan connecten? Onthoud, ‘the bigger the name, the faster you scale!’ Wie zitten er op bepaalde posities in jouw vakgebied, wie schrijven boeken over jouw vakgebied, wie zijn de experts? Een aanvulling op deze lijst; never eat alone! Ga koffie drinken, lunchen of eten met deze mensen. Een leuk voorbeeld van Verne hoe je dit kunt doen; stuur diegene je favoriete boek, vertel wat je hierin zo geraakt heeft en vraag wanneer hij/zij tijd heeft het hierover te hebben. Mijn tip: Maak deze lijst nu en begin met de nummer 1 hiervan te contacten.

ZOEK EEN BUSINESS COACH

Het voorbeeld dat Verne aanhaalde toen hij dit punt noemde was dat van Steve Jobs. De grootste groeisprong van Apple was toen Steve Jobs met een coach ging werken. Alle peak performers hebben een coach. Iemand die je laat zien wat je zelf niet ziet, je op het pad houd als dingen niet gaan zoals je wilt. Ondernemen is soms best eenzaam. Durf hulp te vragen. Zorg dat je als ondernemer blijft groeien, zowel strategisch als persoonlijk.

ZORG VOOR EEN TOP TEAM

De belangrijkste manier om dit te doen is: ‘hire right!’. Oftewel neem de juiste mensen aan. Kijk ook naar je huidige team; wie zou je heel enthousiast weer opnieuw aannemen. Wie niet past; afscheid van nemen. De 3 manieren om te testen of je de juiste mensen aan neemt: 1. Passen binnen je bedrijfscultuur 2. Hebben geen management nodig 3. ‘They must WOW you’, waarmee Verne bedoelt dat ze beter zijn dan jij.

ER IS MAAR 1 KAPITEIN

Het hoofd van het bedrijf kan maar één naam zijn. Het moet iemand zijn die het leuk vind om alles te monitoren en die de eindbeslissingen maakt. Dat is zijn rol. Als jij dat niet bent, als owner, zorg dat je zo snel mogelijk een andere CEO aanneemt. Dat heeft Verne zelf ook gedaan 😉. Je moet vooral de dingen doen waar jij goed in bent en die je leuk vindt.

FOCUS OP PROCES

De grootste zwakte van scaleups is volgens Verne dat ze teveel bezig zijn met functies die goed moeten worden uitgevoerd. Maar je focus moet naar het proces. Het proces bepaalt je business. Dus kijk eens, welke 4 tot 9 processen runnen de business. En kijk dan wie daar verantwoordelijk voor moet zijn. Waarom zijn we zo slecht in processen? We denken dat als het eenmaal staat we er niks meer aan hoeven te doen. Maar het is net als een kast die je helemaal hebt uitgemest en netjes hebt opgeruimd; als je daar te lang niks aan doet puilt hij uit. Dus net als met een kast; zorg dat je tussendoor opruimt en als het niet meer past, bouw een grotere kast!

EASY IS HET TOVERWOORD!

De nummer 1 taak voor bedrijven moet zijn: ‘Make Life More Easy!’. Dus vraag jezelf eens af, wat moeten we doen om X gemakkelijker, moeitelozer te maken? Dit doe je voor jezelf. Voor je team. Voor je business. En voor je klanten! Vragen die jezelf hierbij kunt stellen; is het gemakkelijk om met je te werken? Ben je gemakkelijk te vinden (vb website)? Ben je gemakkelijk te benaderen (voor klanten, voor collega’s)? En maak het concreet: wat kunnen we doen om 1% makkelijker te zijn deze week? Denk aan interne processen, minder mail, betere bereikbaarheid voor klanten, makkelijker om klant bij je te blijven etc etc.

Wat mij betreft is deze laatste  echt de nummer 1 tip van deze dag. Als je hierop focust kan het niet anders dan dat je groeit én dat het meer ontspannen en easy gaat!

Ook met je business naar het next level? Dan nodig ik jou, geheel vrijblijvend en gratis, uit voor een gesprek ter waarde van €250.

BELANGRIJK: weet dat ik niet iedereen kan helpen. Ik kan je alleen helpen als je:
– Een ambitieuze en gedreven ondernemer bent
– Je graag wilt groeien, je weet dat er meer mogelijk is voor jou.
– Je bereid bent dingen anders te gaan doen.

Als je interesse hebt, meld je dan hier aan: www.lisettetol.nl/strategiesessies.  Je krijgt dan zo snel mogelijk te horen of een gesprek passend is.

Groet,
Lisette

PS  Vind je een gesprek net even een stap te vroeg, maar  wil je wel  ZONDER STRESS DOORBREKEN NAAR HET NEXT LEVEL! In mijn aller nieuwste online training leer je wat er voor nodig is om jouw bedrijf – op een ontspannen manier! –   naar het volgende niveau te tillen. Meld je hier aan!

De eerste keer dat ik Doret sprak, vertelde ze me dat ze haar werk zo ontzettend leuk en belangrijk vond, dat ze wel continu kon werken. Zeker nu drie van haar vier kinderen de deur uit waren, was de verleiding heel groot om steeds meer tijd te besteden aan haar business. Lees meer

“Wat kost het je als je zo door gaat?”, vroeg ik haar.
Stilte…
En daarna tranen.

Afgelopen week sprak ik Jantien, ze was naar mij doorverwezen door één van mijn Diamond-klanten. Jantien is een psychologe met een eigen coach- en trainingspraktijk. We spraken over haar bedrijf.

Het liep best oké, eigenlijk was er qua omzet niet echt een noodzaak om met mij te spreken, ze kon er prima van leven.
Maar toch baalde ze, Jantien is namelijk enorm gedreven en wist dat er veel meer in haar bedrijf zat. En vooral: ze wilde het anders!

Een openhartig gesprek over ambitie en verlangen

Ze wilde met haar business naar een volgend niveau, waarbij ze niet alleen meer omzet wilde, maar vooral meer impact maken op haar klanten én meer tijd hebben voor haar gezin.

Ze had drie kinderen en was 18 jaar getrouwd. Ze wilde er ook thuis echt zijn. Niet zo afwezig als ze nu vaak was, in haar hoofd nog druk met haar werk. En ze wilde ook heel graag meer tijd doorbrengen met haar moeder, die 83 was en begon te dementeren. Maar die nu ook nog af en toe haar heldere momenten had. Jantien wilde zoveel mogelijk van die heldere momenten meepakken. De momenten waarbij er nog echt verbinding tussen hun was.

Maar haar ambitie zat haar in de weg, dacht ze. Ze was enorm gedreven, maakte echt een verschil in het leven van haar klanten en dat vond ze geweldig. Haar drive was groot, maar ze werkte soms zoveel, dat als ze dan thuis kwam ze narrig was tegen haar gezin en in het weekend geen puf had om ook maar iets te doen. Zelfs niet naar haar moeder, die 120 km bij haar vandaan woonde.

Het was een heel openhartig gesprek. Emotioneel ook. En dit soort gesprekken voer ik wekelijks. En wat mij opviel, was dat Jantien net als heel veel ondernemers die ik spreek uitgaan van de mythe van OF – OF.

Je hoeft niet te kiezen tussen ambitie of een fijn leven

Veel ondernemers die ambitieus zijn raken gestresst. Ze denken namelijk dit: OF je hebt een heel succesvol bedrijf OF je hebt een fijn leven, met genoeg tijd voor wat voor jou belangrijk is, bijvoorbeeld je familie en vrienden.

Ik heb dit ook heel lang gedacht. Ik weet nu alleen dat je niet hoeft te kiezen! Het gaat om een commitment maken op AL die vlakken in je leven die voor jou belangrijk zijn. En dat is niet alleen je business. Of alleen je gezin. Of alleen je gezondheid. Ik weet nu dat het juist gaat om EN – EN.

En dat kan er voor iedereen anders uitzien. Zo heb ik klanten die heel gedreven zijn en graag 60 uur werken en geen gezin hebben. Ook heb ik klanten die maar 4 dagen per week werken. In die 4 dagen doen ze wat nodig is. Tolereren ze geen bullshit van zichzelf. En zijn ze wie ze moeten zijn. EN …. op de andere dagen liggen ze niet uitgeput op de bank te Netflixen, maar doen ze ook hier wat ze met zichzelf hebben afgesproken, zijn ze écht aanwezig als ze met hun gezin of hun vrienden zijn en maken ze tijd vrij om te sporten en te ontspannen.

Weten wat er nodig is voor meer groei én meer vrijheid?

En weet je wat zo mooi is? Een commitment creëert échte rust. Echte vrijheid. De stress en ontevredenheid wordt namelijk veroorzaakt als mensen in hun hoofd zitten. Als ze niet doen wat ze met zichzelf hebben afgesproken. Als ze terughoudend zijn.

Er is wel iets voor nodig, om een EN – EN leven te leven, versus een OF – OF leven. De eerste stap is dat je brutaal eerlijk kijkt naar jezelf en naar de acties die je doet, naar het punt waarop je nu staat.

Ben jij bereid deze eerste stap te zetten? En wil je samen met mij kijken hoe jouw EN-EN leven er uit zou kunnen zien en wat daar voor nodig is?

Dan nodig ik jou, geheel vrijblijvend en gratis, uit voor een gesprek ter waarde van €250.

BELANGRIJK: weet dat ik niet iedereen kan helpen. Ik kan je alleen helpen als je:
– Een ambitieuze en gedreven ondernemer bent
– Je graag wilt groeien, je weet dat er meer mogelijk is voor jou.
– Je bereid bent dingen anders te gaan doen.

Als je interesse hebt, meld je dan hier aan: www.lisettetol.nl/strategiesessies.  Je krijgt dan zo snel mogelijk te horen of een gesprek passend is.

Groet,
Lisette

PS  Vind je een gesprek net even een stap te vroeg, maar  wil je wel  ZONDER STRESS DOORBREKEN NAAR HET NEXT LEVEL! In mijn aller nieuwste online training leer je wat er voor nodig is om jouw bedrijf – op een ontspannen manier! –   naar het volgende niveau te tillen. Meld je hier aan!

 

 

Vandaag ga ik iets super waardevols met je delen.
Iets waar je – als je dit gaat toepassen – direct klanten mee kunt krijgen.
En waarmee mijn klanten super goede resultaten behalen. Lees meer

Veel ondernemers die ik spreek, denken dat je succes bereikt door heel hard en heel veel uren te werken. Veel ondernemers voelen zich constant schuldig over de hoeveelheid werk die nog niet gedaan is. De dag die altijd te kort is.  Lees meer

Deze blog had ik vorige week al willen schrijven.
Met kort iets over mijn geweldige reis naar Costa Rica en daarna een waardevol stuk over het verschil tussen succesvolle en niet succesvolle ondernemers. Lees meer

Gisteren sprak ik Maria. Ze heeft een coachpraktijk en geeft trainingen in het bedrijfsleven.
Ze wilde graag met mij werken, want ze wilde echt met haar bedrijf naar het volgende niveau. Lees meer

Waar ik het graag even met je over zou willen hebben deze keer, is over het vragen van hoge prijzen.  Ik verbaas me steeds hoeveel ondernemers dat ingewikkeld vinden. Lees meer