Lisette Tol Business Coach


Mijn meest succesvolle klanten, hebben de meest simpele bedrijven
. Zij hebben weinig diensten of producten, eenvoudige processen en een klein team, waarmee ze snel én ontspannen kunnen groeien. Een business klaar voor de toekomst, in plaats van alleen gericht op nu pakken wat je pakken kan. En dat dit resultaat op levert is logisch. Want een complexe business vertraagt en houdt groei tegen. In dit artikel deel ik met je waarom versimpelen nodig is en hoe jij dit ook in jouw bedrijf kunt gaan toepassen.

Gehecht aan véél doen

Goed, meer focus en minder doen dus. Het klinkt zo mooi, versimpelen van je business. En veel ondernemers snakken hier naar.  Alleen – ik zegt het maar even heel eerlijk zoals het is – de meeste ondernemers zijn onbewust ook enorm gehecht aan hun worsteling. Gehecht aan véél doen. Aan zoveel mogelijk kansen pakken. Aan ingewikkeld doen.

De stap naar versimpelen begint dan ook met onthechten, met afscheid nemen. De eerste stap die ik met mijn klanten zet is dan ook dat we gaan kijken waar ze mee moeten stoppen. We zetten echt het mes in het bedrijf. Heerlijk vind ik dat. Waar lekt geld weg? Waar energie? Wat is niet ‘sustainable’, maar alleen gericht op de korte termijn?

Zet het mes in jouw bedrijf

Dus wil jij ook in meer succes én een meer ontspannen business? Een business die jouw ideale leven mogelijk maakt? Zet dan het mes in jouw bedrijf! Zodat je minder beslissingen hoeft te maken. Zodat je meer tijd hebt voor het werk waar jouw grootste meerwaarde zit. Zodat jouw bedrijf kan groeien. En zodat je meer tijd hebt voor een leven vol leven.

En nee, een simpel bedrijf is géén utopie. Het start met goed en eerlijk kijken naar je business. De opdracht die ik je mee wil geven is dit: bepaal eens waar jij mee moet stoppen het komende jaar. Waar wil of moet je afscheid van nemen? Waar moet het mes in je bedrijf?

Je kunt versimpelen op een aantal facetten in je bedrijf. Ik noem er hier 3 die slim zijn om mee te starten:

1.   Communicatie

Inboxen vol mail, vergaderingen, de hele dag door mensen die iets aan je vragen, klanten die je bellen: dit soort dingen kosten heel veel tijd en leveren lang niet altijd op wat het zou moeten opleveren. Kijk eens in jouw bedrijf wat je minder zou kunnen doen. Niet de hele dag door je mail bekijken, maar 1 of 2 keer per dag. Je secretaresse of VA niet de hele dag door laten mailen, maar 1 of 2 keer per dag. Binaire mails waar je alleen met ja en nee op hoeft te antwoorden zodat je niet een heel epistel terug moet mailen. Vergaderingen beperken tot minimale tijd en focus op wat echt gezegd of besloten moeten worden. Het is niet alleen voor jouzelf heel fijn om de communicatie te versimpelen in je bedrijf, het geeft ook heel veel rust en ‘speelruimte’ voor je team.

2.    Diensten / producten

Denk bij deze keus aan marge, aan resultaat, aan tijd/energie, aan kosten, aan of het sustainable is, of het voldoening geeft en of het past binnen de toekomstvisie van je bedrijf en wat jij uit wilt dragen. Kijk of je de sweet spot kunt ontdekken van zo min mogelijk doen, met zo veel mogelijk resultaat (en dan heb ik het dus niet alleen over winst!).

3.    Klanten

Kijk of het mogelijk is om je focus te houden op je meest ideale klanten. De klant waar je het allerliefst mee werkt, voor wie je van de meeste meerwaarde bent en die graag wil betalen voor jouw dienst of product. Dit zorgt ervoor dat je ook in je marketing en sales veel minder hoeft te doen en dan het steeds makkelijker wordt om klanten te krijgen.

Start met één onderdeel

En zo zijn er nog heel veel onderdelen in je bedrijf waar je kunt versimpelen. In je marketing. Je sales. Je team. Je processen. Maar begin eerst eens met 1 onderdeel en bepaal dan wat de strategie is om hier het mes in te zetten. Wat moet het opleveren, wat is je doel? Welke stappen zijn er nodig en op welke termijn kun je dit gaan toepassen? Wie zijn daar voor nodig?

Zonder stress naar het next level van jouw business?

Wil je meer weten over wat er nodig is om zonder stress naar het next level te groeien van jouw bedrijf? Meld je dan aan voor mijn online training.

Heb je zelf een inspirerend verhaal over je business en wat jij hebt gedaan om ontspannen te groeien, dan lees ik het graag!

Warme groet,

Lisette

Het grote probleem van veel ondernemers is niet dat ze niet goed zijn in hun vak, maar dat ze niet weten hoe ze hun kennis om kunnen zetten in klanten, in omzet. Lees meer

Als ambitieuze ondernemer hoef ik je vast niet te vertellen dat het belangrijk is om groot te denken. En als je ambities om te groeien je niet af en toe de rillingen bezorgen, dan denk je niet groot genoeg 🙂
Dus bepaal voor jezelf en je bedrijf een duidelijk en uitdagend doel.
Dit is vaak niet zo moeilijk voor ambitieuze ondernemers.
Alleen zie ik bij veel ondernemers – helaas – dat bij het bereiken van die doelen al snel de focus gaat naar strategie.
Naar de vraag ‘HOE ga ik dit doel behalen?’

Maar heel eerlijk, dat is dus precies waardoor veel ondernemers hun doelen NIET behalen.
In de afgelopen jaren mocht ik honderden ondernemers begeleiden bij hun groeistappen naar het volgende niveau in hun business.
En wat hierin altijd het grote verschil maakte is dat we niet alleen samen een glasheldere strategie bepaalden.
Wat echt het verschil gaat maakt is de vraag: WIE moet je daar voor zijn?

Vraag jezelf eens brutaal eerlijk af: welke leider staat er eigenlijk aan het roer van mijn bedrijf? Waar laat je je nu nog belemmeren?

Laat je je vaak verleiden om nog veel ‘in’ je bedrijf te werken?
Vind je het moeilijk om los te laten en te delegeren, ondanks dat je omkomt in je werk?
Houd je je bezig met urgente zaken in plaats van belangrijke zaken en ben je steeds brandjes aan het blussen?
Merk je dat je veel in je hoofd zit in plaats van echt aanwezig te zijn?
Weet je dat je team meer begeleiding nodig heeft en ben (of doe) je te druk om ze te geven wat ze nodig hebben?
Vind je het lastig te dealen met tegenslag?
Ben je vaak moe en voel je je opgejaagd?
Stel je zaken uit?

Nee ik weet het, dit is niet het leukste, om zo kritisch naar jezelf te kijken.
Maar het is wel noodzakelijk als je een groeistap wilt zetten!

Als je die belemmeringen helder hebt, kijk dan naar welke eigenschappen diegene moet hebben die aan het hoofd staat van het bedrijf waar je naartoe wilt, dat droombedrijf met die grote ambitie? Oftewel: welke versie 10.0 van jou is er nodig, voor dat bedrijf 10.0 waar je naartoe wilt?

Die versie 10.0 ziet namelijk dingen en doet dingen die je eerder niet voor mogelijk hield!

Ja, het vergt moed om in de spiegel te kijken en jezelf onder de loep te nemen.
Maar geloof me, je zal eerst zelf in beweging moeten komen en moeten ‘groeien’, wil je dat ook jouw team en je bedrijf in beweging komt en groeit.

Dus werk hier aan.
Wordt die krachtige en ontspannen leider die jouw bedrijf nodig heeft!
En zoek een goede businesscoach die je hierin kan begeleiden.
Want heel eerlijk; je hebt altijd je eigen blinde vlekken en dit – zijn wie je moet zijn om te doen wat je moet doen en zo de resultaten te behalen die je wilt – is echt de basis van jouw succes!

Als jij stilstaat, staat je bedrijf ook stil.
Er is altijd een volgend niveau in je bedrijf en je zult jezelf dus ook continue opnieuw moeten uitvinden.

Wil je hiermee aan de slag?
Ik geef komende maand 2 gratis strategiesessies ter waarde van €250 weg.
Het enige dat je hoeft te doen is mij een mail sturen met een korte motivatie: info@lisettetol.nl.

Warme groet,

Lisette

 

PS Wil je wel meer weten over ontspannen businessgroei, maar komt een gesprek voor jou te vroeg? Speciaal voor ambitieuze ondernemers geef ik binnenkort een gratis online training over ontspannen businessgroei!

Foto van ondernemerscoach lisette tol

‘Knettergek word ik ervan!’
Daar begon het gesprek met Erik zo ongeveer mee.
Erik vertelde over zijn bedrijf, een middelgroot technisch bedrijf met een miljoenenomzet.
Het liep allemaal best goed, maar hij werd er knettergek van dat hij TOCH weer bijna elke dag in zijn vakantie met zijn business bezig was geweest.
Terwijl hij zich nog zo had voorgenomen om tijdens de wintersportvakantie met zijn gezin alles even helemaal los te laten.

Hij had alles goed voorbereid en was vertrokken.
Erik had zich echt tot doel gesteld om ECHT een week niet met zijn business bezig te zijn.
Maar loslaten bleek zo makkelijk nog niet.
Hij was vol in de valkuil gestapt van veel succesvolle ondernemers, namelijk denken dat je onmisbaar bent.

Dit had ertoe geleid dat hij in zijn vakantie tóch elke dag even zijn mail had gecheckt. En beantwoord, want dat kon dan net zo goed even.
Tóch nog even een klant te woord had gestaan.
Op de vraag of het écht nodig was dat hij dit had gedaan, kwam een aarzelend; ‘nee, niet echt…’

We maakten in het gesprek het verschil tussen doelen stellen en commitment.
Ik vroeg hem of hij vaker doelen stelde die hij niet haalde.
En ondanks dat hij dus een succesvolle business heeft, kwam er – na even doorvragen – een hele waslijst.
Zowel op business gebied als op het gebied van zijn privé doelen.

En dat is wat ik van heel veel ondernemers hoor.
Dat ze doelen stellen die ze niet halen doordat ze afspraken maken met zichzelf waar ze zich niet aan houden.

En dit doen we allemaal he, in meer of mindere mate.
Zeggen wat we doen en het dan niet doen.

Zeggen dat je 3 keer per week gaat hardlopen en het niet doen.
Zeggen dat je elke week een teammeeting hebt waarin je de KPI’s bespreekt en het niet doen.
Zeggen dat je wekelijks salesacties doet en prospects gaat bellen en het niet doen.
Zeggen dat je elke maand een goede nieuwsbrief de deur uit doet en het niet doen.

En weet je hoe dat komt?
Er is een belangrijk verschil tussen iets proberen en een commitment.
Veel ondernemers proberen succesvol te zijn.
Veel mensen proberen gezond te leven.
Het probleem is precies dit: ze PROBEREN!
Het enige dat er echter voor zorgt dat jij je aan je eigen afspraken houd, is een serieus COMMITMENT.

Als iets een commitment is, laat je daar niets of niemand tussen komen.
Ook al jouw redenen en excuses niet, ook al klinken ze nog zo legitiem.
Zoals Erik, die in zijn vakantie tegen zichzelf zei dat hij net zo goed nu even snel zijn mail kon checken, want hij vond zijn werk ook leuk.
En daardoor de halve vakantie in zijn hoofd met zijn business bezig was, in plaats van écht aanwezig te zijn bij zijn gezin.

En zoals al die mensen die het nieuwe jaar vol goede moed met afvallen of Dry January zijn gestart en al na dag 3 een drankje drinken en een bitterbal eten op die nieuwjaarsborrel, want ‘ah ééntje kan toch wel!’ (en daarna denken; nu heeft het geen zin meer en stoppen, daarover later een ander artikel 😉) .

Dus, kijk eens heel kritisch en brutaal eerlijk bij jezelf en in jouw business: is iets een commitment of ben je aan het proberen?
Je kunt niet op ALLES een commitment maken, dat gaat gewoonweg niet.
Maar wees integer; zeg wat je doet en doe wat je zegt.
Alleen met serieuze commitments krijg je grip op je business. En op je leven trouwens ook!

Erik vroeg me nog; hoe zorg ik dan dat iets een commitment is?
Het antwoord dat ik mijn klanten altijd geef: maak het zo belangrijk als iets dat voor jou bijzonder belangrijk is en waar je niets of niemand tussen laat komen.

Ik had zelf bijvoorbeeld altijd 80.000 extreem goede redenen en excuses om NIET te hoeven sporten, echt ik was er koningin in!
En wat ik mezelf dan afvroeg; stel, ik had nu een afspraak met mijn allerbelangrijkste klant, zou ik dan nu ook niet gaan?
Nee? Dan is het dus een bullshit verhaal!
En hup, gympen aan en gaan.

Dus kijk of je voor jezelf zo’n vraag kan formuleren waarbij je die goed klinkende redenen en excuses op de proef kunt stellen.
Is het wel echt waar wat je tegen jezelf zegt?
Of is jouw reptielenbrein aan het woord?

Ik heb mijn reptielenbrein al aardig horen tetteren hoor, afgelopen 10 dagen 😉.
Want ben het jaar begonnen met een detox kuur.
Veel water. Weinig eten.
Waardoor ik wat minder energie heb en BIJNA ging geloven dat ik dit artikel ook best volgende week kon schrijven haha.
Maar hé, commmitment he.

Goed, ik hoor heel graag wat jij in dit artikel herkende en vooral wat je ermee gaat doen.
Oh ja, en stop met goede voornemens, serieus, maar maak een commitment.
Welk ene commitment gaat op het gebied van jouw business het grootste verschil maken in 2020?
En welk ene commitment op het gebied van je gezondheid en energie?
En welk ene commitment op het gebied van je relaties?

Let me know, ik lees het graag!

Warme groet,

Lisette

 

PS Wil jij in 2020 groeien met je business?

Je kunt je nu aanmelden voor een gratis strategische sessie twv 250, waarin ik samen met jou kijk wat nou echt het grote verschil gaat maken in jouw bedrijf.

Waar moet jij een commitment op maken komend jaar?

Meld je aan door een mail te sturen met de reden waarom je je hiervoor aanmeldt en je krijgt binnen 48 uur antwoord of je bent uitgenodigd.

Ik kijk ernaar uit je binnenkort te spreken!

Laatst zag ik weer een verhaal van een succesvolle ondernemer. Die vertelde dat ze alles wat ze had bereikt te danken had aan hard werken, knallen en de juiste mindset voor succes. Ik ken deze ondernemer en weet dat ze altijd het gevoel heeft tijd te kort te komen. Ze geen rust in haar kont heeft, omdat er steeds nieuwe ideeën zijn. En dat ze dolgraag zou willen genieten van een vrije ochtend voor zichzelf, zonder afspraken. Maar ja een échte badass ondernemer gaat voor álles uit je bedrijf halen. Dus tja… dan niet die ochtend voor zichzelf maar gewoon lekker doorbeuken.

Ik heb hier geen oordeel over. Nog sterker, ik ken het! Het idee dat er wel hard gewerkt moet worden voor je succes! En dat je niet alles kan hebben in het leven. Dat dingen altijd ten koste gaan van iets anders. Ik heb jarenlang mijn onderneming gerund op deze manier. Succesvol ook, zeker!

Ik ben alleen zo blij dat ik nu iets anders geloof. Dat ik weet dat je én een fijn en ontspannen leven kunt hebben én een succesvol bedrijf. Daar is wel iets voor nodig. Het heeft me jaren gekost om van dat oude idee af te komen. En heel eerlijk, soms val ik nog weer even terug 😉.

Soms voel ik me dan een luie ondernemer. Dan kijk ik door die oude bril. Dan krijg ik bijna jeuk van mezelf. Het grappige is, ik heb afgelopen jaren ook juist de kant opgezocht waar ondernemers zitten die houden van hard werken, die dat zelfs op een voetstuk plaatsen. De businesscoach met wie ik werkte. De mastermind waar ik in zat. ‘Thriving’ moest alles zijn. Hoe minder uur slaap, hoe meer uur knallen, hoe heftiger de sporten, hoe beter.

En ik geloof er niet in. Althans niet voor mij. Ik ben een leuker mens, een betere coach en een succesvollere ondernemer als ik óók zorg voor de rust, de reflectie, het herstel. Dat betekent niet dat ik niet hard werk. Of dat ik alleen maar ga zitten nadenken, plannen verzinnen en dan hopen dat het gaat werken.

Nee het is die alignment van alles in je leven. Je business. Je relaties. Je gezondheid. Je ontspanning. Voor een sustainable business, een bedrijf waarin je het vol kunt houden en waar je van kunt genieten, heeft elk onderdeel dat belangrijk is voor jou een serieus commitment nodig. Dus ook je rust, je herstel, je reflectie.

Als ik er zo naar kijk mag ik misschien nog wel wat vaker die ‘luie ondernemer’ zijn. En jij?

Vorige week gaf ik een lezing aan een super enthousiaste en ambitieuze groep ondernemende vrouwen uit het Gooi.
Over een onderwerp dat behoorlijk wat gespreksstof deed opwaaien.
En de gemoederen deze avond soms behoorlijk deed oplopen, ja dat ook 😉.

Het ging namelijk over sales.
En oh wat hebben veel ondernemers daar toch een hekel aan!
Herkenbaar hoor, ik heb dat ook jarenlang gehad.
Heel eerlijk: het liefst ging ik zitten wachten tot mensen naar mij toe kwamen.
Het probleem is alleen; dat is wensen en hopen.
En wensen en hopen is geen sales strategie waarmee je grip hebt op je business.

Dus vorige week hadden we het over hoe je moeiteloos meer klanten krijgt.
Eén van mijn favoriete onderwerpen.
JUIST omdat er vaak zoveel weerstand is.
Daar doorheen breken levert je al ondernemer zó veel op…
Het bijzondere is dat de ambitieuze onderneemsters in de zaal op een uitzondering na amper sales deden.
Ze kregen vaak klanten via via. 
Niks mis mee natuurlijk, fijn juist.
Maar een paar dillema’s waar ze wél tegenaan liepen:

  • Het waren niet altijd de leukste klanten
  • En ook niet altijd de leukste klussen
  • Er was soms (te) weinig continuïteit qua klanten (‘het is hollen of stilstaan’)
  • Soms waren er maar 1 of 2 grote opdrachtgevers, een veel te groot risico voor je business, want wat als die ene grote klant wegvalt…
  • Het hap snap werken ipv met een duidelijk strategie leverde weinig voldoening op
  • Nee zeggen tegen klussen die je eigenlijk niet wilt is lastig, je weet nooit of en wanneer er weer een klant is
  • Vaak leidt het bedrijf de ondernemer, ipv dat je zelf als ondernemer echt in de lead bent en bepaalt hoe je wilt werken, waar je naar toe wilt en wat daar voor nodig is. Dat geeft een gevoel van gejaagdheid en soms zelf onmacht.

Allemaal hadden ze dus behoefte om weer ZELF aan zet te zijn en te bepalen hoe het gaat in je bedrijf.
ZELF te kunnen sturen op het verhogen van die omzet, ipv afwachten wat er op je pad komt.
En ook ZELF te bepalen wat je wilt verkopen (en wat je daarvoor wilt vragen) in plaats van dat de klant bepaalt.

Het mooie is, dat ze -ondanks dat ieder een totaal ander bedrijf heeft – allemaal de deur uit liepen met ideeën en inzichten hoe ze dit voor hun bedrijf kunnen doen.
Nee ze zijn er daarmee nog niet.
Maar ze kunnen aan de slag.

Wil jij ook aan de slag om meer kwalitatieve leads (lees; de leukste klanten) naar je toe te trekken?
Er voor te zorgen dat je een continue stroom van dit soort leads naar je toe trekt?
En wil je weten hoe je het voor elkaar krijgt dat mensen GRAAG hoge bedragen voor je dienst willen betalen ?
En hoe jij dit ook met gemak durft te vragen omdat je WEET dat het dat waard is, geen gebakken lucht maar échte waarde? En hoe je hiervoor je prijs kunt bepalen?

Kortom; wil jij rocken met je sales?
Waardoor verkopen niet alleen heel ontspannen is, maar ook heel veel klanten op levert?

Meld je dan nu aan voor de GRATIS online sales training twv €150.

Ja je leest het goed!
Ik kreeg vorige week zoveel mails en berichtjes van mensen die de training gemist hadden,
dat ik heb besloten om deze training nog 1 allerlaatste keer te geven.
Namelijk 1 oktober om 10.00.
Géén replay, gewoon live aanwezig zijn.
De training duurt minder dan een uur, kort maar krachtig.
En je kunt mij na afloop AL je sales vragen stellen.
 
Je geeft jezelf en je business echt een cadeau door aanwezig te zijn, geloof me.
Tot dinsdag!

>> Ik meld me aan <<

Warme groet,

Lisette

De afgelopen maanden liep ik rond met pijn.
Pijn waardoor ik niet kon boksen.
Pijn waardoor ik slecht sliep.
Pijn waardoor ik tijdens de verhuizing afgelopen zomer minder zware dozen kon tillen dan ik wilde 😊.
En de oorzaak van mijn pijn gaat flink wat jaren terug, namelijk naar oktober 1999.

Ik werkte bij AT5 in die tijd en ik wilde samen met een collega een positieve reportage maken over Marokkaanse jongeren in Amsterdam.
Als tegenwicht voor alle negatieve verhalen.
We hadden na lang zoeken een groep buurtvaders, jongeren en jongerenwerkers bereid gevonden om met ons in gesprek te gaan.
Daar was ik al heel blij mee.
Want na alle negatieve berichtgeving was een goed gesprek voeren al een hele overwinning.
We hadden om 20 uur afgesproken in een koffieshop in de Haarlemmerstraat.
De jongens met wie we aan tafel zaten, waren boos.
Op ons, ‘de media’.
Op de jongens die zorgden dat zij een slechte naam kregen.
Op de politiek.
We spraken bijna 2 uur. Een mooi en bij vlagen emotioneel gesprek.
Er was van beide kanten openheid. Om te luisteren en om te vertellen.
Het zou geen eenzijdig halleluja verhaal worden, wel een eerlijk verhaal.

Na afloop sprong ik met een blij hart op mijn fiets.
Een van de jongerenwerkers, Mo, was snel met me mee naar buiten gelopen.
Hij had ook zijn fiets gepakt en kwam naast me fietsen.
‘Ik weet nog niet of ik wel mee wil werken Lisette’, zei hij.
Dat had hij al 3 keer gezegd.
Hij was sceptisch, wist niet zeker of wij wel goede bedoelingen hadden.
Ik zei nog een keer dat ik hem begreep en dat hij dat echt helemaal zelf mocht bepalen.
Hij bleef naast me fietsen.

Waarom kan ik niet uitleggen, maar het voelde niet goed.Ik voelde me bedreigd. Terwijl hij niks deed.
Ik praatte tegen mezelf.
Want hoezo was ik nu ineens bang?
Het was toch een sympathieke jongen, een jongerenwerker nota bene?
En toch… mijn hart bonsde in mijn keel.
Ik wilde weg.
Ik vertelde dat ik even door moest fietsen omdat we nog bezoek hadden.
Wat geen smoes was, maar wat wel goed uit kwam.

Ik zei; ‘Bel me morgen maar gewoon of je mee wilt doen, slaap er nog een nachtje over, echt geen probleem! Ik moet nu echt opschieten.’
En ik ging er als een haas van door op mijn mountainbike, de Weteringsschans op.
Maar mijn rare voorgevoel was juist.
Binnen een split second zat hij naast me en keek me aan, met een dodelijke blik.
Bizar. Er was niks meer over van die lieve Mo van daarvoor.

‘Ik maak je kapot!’, zegt hij.En dan ineens, vanuit het niets geeft hij me een duw.
Ik begrijp niet wat me overkomt…
Ik vlieg met een noodvaart over mijn fiets heen en knal op de stoep.
Met mijn schouder tegen een Amsterdammertje, zo’n paaltje langs de kant van de weg.

Ik schreeuw.
Voel pijn.
Maar vooral angst.
Er stoppen mensen aan de overkant.
Ze komen naar me toe.

Ineens zie ik dat Mo terug is komen fietsen.
Hij roept met een rare sarcastische ondertoon:
‘Gaat het Lisette? Lisette, moet ik je helpen? Lisette…’
Ik voel een golf van paniek.
Huilend roep ik tegen de jongen die me te hulp is geschoten; “hij moet weg!’
Gelukkig fietst Mo weg.

Iemand wil een ambulance bellen.
Ik zeg: ‘Nee, het gaat wel.
Ik woon tegenover het OLVG en ga als ik thuis ben wel even naar de eerste hulp.”
De jongen die als eerste bij me was, neemt er geen genoegen mee.
Hij brengt me achterop zijn fiets naar huis.
Samen met ons bezoek en met Mike – nog steeds mijn man 😉 – lopen we naar het OLVG.
Iedereen is stil, geschrokken.
Het valt mee.
Alleen mijn sleutelbeen blijkt gebroken.
Maar wat erger is, mijn hart voelt gebroken.

Het deed zoveel pijn dat iemand mij dit bewust had aangedaan.
Dat iemand mij kapot had willen maken.
Ik deed aangifte, maar helaas had niemand gezien dat hij mij duwde.
Er was dus geen bewijs, de politie kon niks doen.
Ik heb een paar weken thuis gezeten.
Durfde niet goed naar de redactie.
Voelde me een tijd lang angstig als ik in het donker fietste en er ineens iemand mij voorbij kwam.

Mensen vroegen me; je bent nu zeker wel klaar met die Marokkanen?
Maar nee, ik heb Mo helemaal gecheckt – mijn researchkwaliteiten kwamen goed van pas 😉 – en… Mo bleek knettergek te zijn.
Hij had al vaker gekke dingen gedaan.
Had al vaker vast gezeten.
En vlak na mijn ongeluk is hij opgepakt.
Wegens vernieling en het bedreigen en molesteren van een ambtenaar in functie.

Waarom deel ik dit verhaal?
Omdat ik geloof dat je geen invloed hebt op ongeluk, op pijn in het leven.
WEL op hoe je ermee dealt.
WEL op welk verhaal je jezelf vertelt.

Ik had een racist kunnen worden.
Een bang vogeltje dat niet meer durft te fietsen.
Ik had boos en vol haat en wraakgevoelens kunnen blijven.
En ik KOOS ervoor dat ik dat niet wilde.
Dat 1 nare gebeurtenis en 1 gek NIET mijn leven en mijn geloof in de goedheid van anderen zouden aantasten.

Dit leer ik mijn klanten ook.
Keuzes maken.
En dealen met je shit.
Omgaan met tegenslagen.

Deze week sprak ik Mariët, een klant van mij.
Ze had een voorstel gedaan aan een prospect en hoorde maar niks.
Mijn klant twijfelde hierdoor ineens aan alles.
Aan zichzelf.
Haar dienst.
Haar marketing.
Haar sales skills.
Een heel verhaal had ze, gebaseerd op het feit dat ze niks hoorde.
Er was een heel orkest in haar hoofd aan de gang, dat met haar aan de haal ging.
Ik vroeg haar, wat vertel je jezelf nu?
Na even nadenken antwoorden Mariët:
“Nou…. Ze vinden het vast niks. Ik kan dit ook niet, verkopen. Mijn prijzen zijn ook veel te hoog’

Ik vroeg haar welke Mariët hier aan het woord was.
En wat ze zou doen zónder al die gedachten.
‘Tja…., nabellen denk ik’, zei ze.
Dus na onze call KOOS ze ervoor direct haar prospect te bellen.
Een telefoontje dat haar een deal van €26.000 opleverde.

Dus: voor goede sales is DEALEN met dat orkest in je hoofd belangrijk.
En KIEZEN om te zijn wie je moet zijn en te doen wat je moet doen.
En ja, natuurlijk zijn hele goede verkoopvaardigheden ook belangrijk.
Weet dat je ALTIJD een keuze hebt.
Hoe is het met jouw verkoop, ben je blij met de resultaten?
Of kan het beter?
En wil je meer klanten, meer omzet en meer plezier in verkopen?
Neem je genoegen met hoe het nu is, of KIES je ervoor er wat aan te doen?

Je kunt je hier aanmelden voor het sales seminar dat ik binnenkort geef.

>> Ik meld me aan voor het Sales Seminar <<

Tof als je erbij bent!

Liefs

Lisette

Vorige week sprak ik met een ondernemer met een geweldig consultancy bedrijf.
Ze behaalt super resultaten, een omzet waar je u tegen zegt en een meer dan prima winstmarge.

Toch wilde ze groeien. Ze wist dat er meer in zat. In haar bedrijf, maar vooral ook in haar.
Wat ze namelijk heel storend vond, was dat ze afspraken met anderen altijd na kwam.
Met haar klanten. Met haar team. Met haar vriendinnen.
Maar afspraken met zichzelf…. Dat was ‘een dingetje’.
Ze probeerde het wel, maar het lukte niet.

Zo wist ze dat om het in haar business vol te kunnen houden, ze meer zou moeten sporten, om fit en gezond te blijven.
Vaker zorgen voor ontspanning, ze bleef nu maar doordenderen.
Ook in haar business bleef ze veel brandjes blussen, ten koste van tijd om aan haar bedrijf te werken. Dat wat anderen vroegen ging altijd voor.

En dat zie ik bij veel ondernemers.
Afspraken met jezelf zijn moeilijk na te komen.
En het heeft te maken met een gebrek aan commitment.
Een commitment is iets anders dan een doel.
Als iets ECHT belangrijk voor je is en je maakt een commitment, dan laat je daar niks tussen komen.

Een commitment is dus iets, daar komt niks tussen.
Het is een done deal.
Een gegeven.

Vandaag 3 tips om je hierbij te helpen.
Want je kunt het wel bedenken en wel zeggen dat het een commitment is, maar dan…

  1. Maak duidelijk voor jezelf waarom je iets belangrijk vindt.
    Wat is het resultaat van meer sporten? Wat is het resultaat van wel pauzes nemen? Wat is het resultaat van focus-uren om aan je bedrijf te werken? Wat is het resultaat van 10 salesgesprekken per week voeren? Waarom is dat belangrijk voor je, wat levert het je op?
  2. Maak niet teveel commitments.
    Bepaal wat de dingen zijn die echt een verschil gaan maken en die je dus HOE DAN OOK doet die week. Dus ook al breekt de pleuris los op je werk, of thuis; dit doe jij! Omdat je bij 1 hebt bepaald waarom het belangrijk is. Als je je hele agenda vol zet met commitments, kan ik je verklappen dat het niet gaat lukken alles te doen en…. Dan was het dus geen commitment. Dan is het willen, wensen, hopen. Dus je gaat het niet proberen. Je doet het. Punt.
  3. Maak je commitments zo belangrijk als een afspraak met je allerbelangrijkste klant.
    Dus stel je zegt; ik sport 3 keer per week. En je hoort thuis op de bank dat orkest aan gaan (al die gedachten, redenen en excuses in je hoofd om niet te gaan, die ook nog eens heeeeel erg plausibel klinken) vraag jezelf eens af: stel ik had nu een afspraak met een miljoenenklant, zou ik dit excuus pikken? Deze derde tip heeft mij heel erg geholpen om me te houden aan de afspraken met mezelf.

Was het inspirerend om te lezen? Mooi!
Het doet alleen pas was voor je als je dit echt gaat toepassen.

Binnenkort geef ik een online training over dit onderwerp, zet die eerste stap en meld je aan.

AANMELDEN

 

Gisteren zat ik te kijken naar de TED talk van ondernemer Bill Gross,
waarin hij het heeft over de allerbelangrijkste reden waarom start ups slagen.
In deze talk legt hij een mooi verband tussen ondernemen en boksen.
Hij gebruikt de volgende quote van Mike Tyson:

“Everybody has a plan, until they get punched in the face!”

Deze vergelijking raakte mij omdat ik zelf boks, zoals je misschien weet.
En voor mezelf gebruik ik ook graag mijn bokstraining als metafoor voor hoe ik in mijn bedrijf sta.
Ik denk namelijk dat het bezitten van een krachtig aanpassingsvermogen één van de belangrijkste vermogens is die je helpt om te groeien als ondernemer.
Leren dealen met de shit als voorwaarde voor groei dus.

Of het nou in je business gaat om gezeur met je team.
Een deal met een ideale klant die niet door gaat.
Of een website die ineens uit de lucht is.
Je kunt vast zelf ook nog wel een aantal situaties bedenken in je business die voelden als een flinke ‘punch in the face’.

En in je business kun je van 1 ding zeker zijn; je krijgt hoe dan ook te maken met dingen die niet zo gaan als jij zou willen.
Dit is ook precies de reden waarom ik met de ondernemers met wie ik werk nooit alleen maar werk aan de strategie, maar ook altijd aan leiderschap.
Dus niet alleen wat je moet doen, maar vooral ook wie je moet zijn om jouw gewenste resultaat te behalen.

Wat mij bijvoorbeeld heel erg helpt in dit soort situaties waarbij het tegen zit, is bedenken hoe mijn versie 10.0 – die nodig is voor mijn business 10.0 – zou reageren.
Dus stel jezelf bijvoorbeeld eens de vraag:
“Hoe zou een zeer succesvolle ondernemer hier nu mee omgaan?”.

Zou die ook een dag lang chagrijnig zitten zijn, waar ik soms zin in heb als dingen niet lukken?
Of laat die zich niet van zijn pad brengen en zoekt die meteen naar een oplossing?
Of gaat die een half uur rennen en gaat dan door waar hij was gebleven.
Er is niet voor elk probleem een kant en klare oplossing.

Maar de vraag wie je moet zijn in een situatie, jezelf verbinden met de grootste versie van jezelf. kun je altijd en overal toepassen.
In je relaties.
In de ring.
En in je business.

Heel veel succes, ik hoor graag wat dit voor je doet komende tijd.

Warme groet,

Lisette

PS Ben jij ook een ambitieuze ondernemer en wil je beter leren dealen met tegenslag? En wil je weten wie je moet zijn én wat je moet doen om je business te laten groeien? Meld je dan aan voor mijn online training. 

Ik geef al bijna 5 jaar webinars, namelijk sinds ik begon met het coachen van ondernemers in het Succes Programma.
Door het geven van deze gratis online trainingen kunnen ondernemers mij beter leren kennen.
En alvast een beetje proeven van de waarde die ik te bieden heb.

Ik zag er eerst vreselijk tegen op om webinars te gaan geven.
Waar moest ik beginnen?
En vond ik dat wel leuk, tegen zo’n schermpje praten in plaats van tegen ‘echte’ mensen?
En wat was er nodig om er ook echt omzet mee te krijgen?

Ik heb me daar dus eerst in laten coachen.
Ook volgde ik allerlei trainingen over dit onderwerp.
En ik leerde vooral heel veel van het geven van mijn eigen webinars.
Van de fouten die ik maakte en van wat er voor mij juist wél goed werkte.

Ik moest het voor een deel ook écht zelf uitzoeken.
Ik geef namelijk geen verkoopwebinars, maar content webinars.
In tegenstelling tot wat mij werd geleerd.
En toch zorgen die voor mijn verkoop 😉.

Het geven van webinars is een belangrijk onderdeel van mijn businessstrategie.
Een onderdeel waarmee ik niet alleen mijn impact enorm vergrootte.
Maar die ook- ondanks dat ik al jaren geen verkoopwebinars meer geef- toch zorgen voor zeker 80 procent van mijn omzet!

Ik deel 3 tips met je die zorgen voor succesvolle en winstgevende webinars.
En let op, ZONDER in je webinar te hoeven verkopen!

BEPAAL JE STRATEGIE

Oftewel, hoeveel webinars geef je, wanneer en met welk doel? In het begin deed ik twee keer per jaar een lancering. Dan gaf ik twee of drie weken een flink aantal webinars in de week. Soms wel 4 webinars in 1 week. Dat deed ik dan vlak voor de start van mijn programma. Topsport was dat! Ik werkte toen nog met vaste startdata, inmiddels kunnen klanten continu instromen. Dus die lanceringen zijn een goede manier als je met een vaste startdatum werkt.

Nu geef ik het hele jaar door webinars. Het voordeel hiervan is dat ik voor mezelf de druk verspreid en dus veel meer ontspanning ervaar in mijn business. Terwijl het me meer oplevert, door het aanbod dat ik doe. Ik doe geen verkoopwebinars, maar mensen kunnen na het webinar met  mij in gesprek. Dan doe ik als dat passend is een aanbod. Voor mij werkt dit goed, omdat ik geen online programma’s verkoop maar ‘echte’ coaching. Deze jaartrajecten zijn niet voor elke ondernemer geschikt; ik werk in het Succes Programma maar met 10 ondernemers, dus ik wil zeker weten dat we een match zijn en dat ik de echt kan helpen hun doelen te bereiken.  In de gesprekken kan ik een goede selectie maken of het mensen zijn met wie ik wil werken.

Dus bedenk voor je jezelf eens wat een webinar voor jouw business zou kunnen betekenen. Stel je voor dat elke 2 weken een webinar geeft waarin je mensen echt verder helpt. Je maakt hierdoor niet alleen enorm veel impact. Maar stel dat je hierdoor steeds iets van €5000 verkoopt, waardoor je in een jaar al meer dan een ton verdient. Alleen door elke twee weken online van waarde te zijn!

MAAK VERBINDING

Als je een webinar geeft zit je natuurlijk in je eentje tegen een scherm te praten. Maar aan de andere kant van jouw scherm zit iemand. Een echt mens, van vlees en bloed. Die de tijd neemt om naar jou te luisteren. Een persoon met verlangens. Met problemen. Met angsten. Dus zorg dat je je inleeft. Laat de inhoud van je webinar hier op aan sluiten. Maak contact door tijdens je webinar vragen te stellen. Maak je webinar persoonlijk. Er is heel veel vertrouwen nodig om te kunnen verkopen. Dus zorg dat mensen jou en wat jij te bieden hebt echt leren kennen.

GEEF!

Niets zo vervelend als een webinar wat een one(wo)man show is van de presentator. Toch 😉? Een goed webinar heeft inhoud, levert waarde, geeft je kijkers iets mee. Het gevaar is dat als ik zeg ‘lever waarde’, dat je dan meteen de neiging hebt om je webinar vol met tips te stoppen. Beter is het om het lonkend perspectief te laten zien. Laat je kijkers zien wat er voor hen mogelijk is. Laat ze zien wat ze zelf nog niet zien. En let op dat je niet in detail ingaat op HOE je dingen doet. Mensen kopen nooit de methode, maar altijd het resultaat. Of om even een paar metaforen te gebruiken: ze kopen niet het vliegtuig waarmee ze naar Bali gaan, maar dat heerlijke ontspannen gevoel op het strand, onder de palmbomen.
Of ze kopen niet een dieet, maar hun fitheid, of dat ze straks vol zelfvertrouwen in bikini op dat strand op Bali kunnen zitten 😊.
Je kunt je kijkers heel goed inspireren door transformatie-verhalen van je klanten.  Ze zullen zich herkennen in wat je deelt. Door het vertellen van verhalen – dus gebruik storytelling –  houden energie om tot het einde naar je verhaal te luisteren.
En doordat je ze niet overvoert met info maar inspireert tot actie, voelen ze het verlangen om door te pakken.

Ik hoor graag of deze tips bij jou zorgen voor winstgevende webinars!

Warme groet,

Lisette

PS
Wil je de kunst een beetje afkijken 😉? Binnenkort geef ik een webinar. Over hoe je je omzet enorm kunt verhogen zónder er nog meer uren voor te werken. Het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik van 30.000 per jaar toen ik begon naar 30.000 per maand ben gegroeid. Ben je erbij?

 

Vandaag moet ik even een grote misvatting uit de weg ruimen.
Ik ga het heilige huisje van Simon Sinek omver halen.
Omdat ik zie dat veel ondernemers hiermee de fout in gaan!

Ondanks dat ik het lang niet met alles van Simon Sinek eens ben – waarin later in dit artikel meer – heb ik het regelmatig met mijn klanten over hun ‘WHY’. Omdat ik weet dat heel krachtig is om een heldere WAAROM te hebben. Als je namelijk weet als ondernemer wat het is wat jou drijft, waarom je doet wat je doet, heb je een stevige basis om op terug te vallen als dingen anders lopen dan je zou willen. En dat dingen anders lopen, gebeurt hoe dan ook.

Als ik met ondernemers werk, neem ik dan ook altijd in hun businessstrategie mee wat hun drijfveren zijn, hun missie, hun visie. Simon Sinek zegt alleen dat deze why van een ondernemer heel belangrijk is in je MARKETING en je SALES. En daar denk ik anders over.

Een klant is namelijk helemaal niet bezig met wat de why is van de ondernemer!

Die is bezig met zijn of haar eigen why.

Neem bijvoorbeeld De Vegetarische Slager. Ik sprak de eigenaar Jaap Korteweg na een lezing en zijn WHY is geweldig, echt waar. Hij wil namelijk met De Vegetarische Slager zorgen dat er een einde komt aan de bio industrie. Dat kan ik als vegetariër alleen maar toejuichen. En TOCH is dat niet wat ik koop, zijn mooie missie.

Ik koop wat voor MIJ als klant belangrijk is. Namelijk dat het lekker, gezond en vega is. En dat ik daarmee is iets eet wat bijdraagt aan mijn gezondheid. Zonder dat daar beesten voor doodgemaakt moeten worden.

Ik zou je dus ook willen vragen om je in je marketing echt helemaal te verplaatsen in jouw klant;

  • Wat willen je klanten?
  • Welke worstelingen of problemen ervaren ze?
  • Waar verlangen ze naar?
  • En wat levert het jouw klant op als ze van jouw diensten gebruik maken?

Als je hier goed op in weet te spelen weet ik zeker dat je veel meer verkoopt dan wanneer je in je marketing gaat focussen op jezelf als ondernemer!

Want DIT is wat mensen kopen Simon:

Het RESULTAAT!

Niet waarom ik het verkoop. Mensen kopen het gaatje, niet de boor. Laat staan dat ze een boor kopen vanwege de reden dat de boorverkoper zijn boor verkoopt 😉.

En…. ik lees graag jouw WHY. Waarom doe jij wat je doet? Want hoe duidelijker jouw waarom is voor jezelf, hoe meer en vooral hoe duurzamer het resultaat!

Warme groet,
Lisette

Ps. Binnenkort geef ik hierover een online training. Hierin deel ik 3 stappen die nodig zijn om zonder stress naar het next level van je business te kunnen groeien. Ben jij erbij?
Meld je hier aan: www.lisettetol.nl/gratis-training

 

Ego is the enemy.
Ik weet niet of je het boek kent, maar zo niet, het is een aanrader.
In het kort komt het hier op neer:
Als je een bepaald level van succes hebt bereikt, komt vaak het ego om de hoek.
Het ego dat MEER, GROTER, BETER  wil.

En waar ik het met je over wil hebben vandaag is NIET dat ik vind dat je niet groter, beter en  meer mag willen.

Want je weet het, ook ik ben ambitieus en ik werk het liefst met andere ambitieuze ondernemers.
Met ambitie en willen groeien met je business is niks mis!
Ik wil alleen dat je heel goed nadenkt waardóór dit gedreven is.

En… welke prijs dit heeft.

Scoren voelt lekker!

Vraag je eens af of een groter bedrijf – dat is waar de meeste ondernemers naar streven -nog bijdraagt aan je missie en visie.
En of het bijdraagt aan het leven dat jij wilt leven
.
Ik zie heel veel ondernemers die keihard gaan.
En die op dat moment heel veel opgeven.
Die teveel uren werken.
Steeds minder plezier meer hebben in wat ze doen.
Hun vrienden, hun partner en/of hun kinderen weinig zien.
Hun klanten niet meer kennen en op de beste manier helpen.
En dat is doodzonde.

Wat hier aan de hand is, dat het vaak niet meer draait om wat je bedrijf mogelijk moet maken, maar puur om ego.
Het draait om Meer. Beter. Groter.
En ik begrijp dat helemaal.
Omdat het LEKKER voelt om te scoren!
Omdat het ego er een dikke vette kick van krijgt.

Ambitie kan gevaarlijk zijn

En dit is misschien best raar om te zeggen als businesscoach, waarin ik ondernemers help naar groei, maar ik vind dit ook gevaarlijk.

“ Success is intoxicating, yet to sustain it requires sobriety.”–  Ryan Holiday

Ik kom ondernemers tegen wiens gezondheid slecht is.

Die zich opgejaagd en gestresst voelen.
Die vakantie nodig hebben als een escape.
Of die een keihard en strikt regime hebben van vroeg opstaan, veel sporten, weinig slapen, veel werken.
En die geen rustmomenten inbouwen.
Die doen alsof een half uur quality-time per dag beter is dan aanwezig zijn bij je familie.

Omdat ze dit graag WILLEN geloven.

Zodat ze lekker door kunnen gaan met succes najagen.
Omdat deze structuur ze veiligheid geeft.
Maar ZELF voelen wat ze nodig hebben kunnen ze niet meer.

Wanneer je business een leegte opvult

Ik ga het nog duidelijker zeggen…
Want even heel eerlijk:

Voor veel ondernemers is hun business een compensatie voor het shit-leven dat ze leiden!

Waarbij hun business vaak een grote, gapende leegte opvult.
Waarbij hun business een escape is voor het onvervuld zijn.
En door altijd maar te focussen op die business, hoef je even niet met alle die andere shit te dealen.
Kun je je wentelen in je business
In druk doen.
In succes
In je omzet en je winst
In je salesstatistieken.
Maar échte voldoening, écht vervuld zijn, haal je niet uit sales, of uit een groter team, of uit een dik kantoor, of toffe reizen.

En het nadeel van ego-gedreven ondernemingen is – vandaar dat ik me hier als businesscoach druk om maak – dat het niet sustainable is!
Niet duurzaam voor jou.
Niet voor je business.
Niet voor je klanten.
En niet voor de mensen om je heen.
Dus wat ik je wil vragen is dit:
Jouw bedrijf nu, waar gaat dat ten koste van?
En dan even echt brutaal eerlijk kijken, diep in je hart.
Want mentaal kunnen we allemaal verklaren en uitleggen en redenen hebben waarom we het doen zoals we het doen.
En waarom dit nu nodig is, om straks blablabla…

Wees eens eerlijk…

Maar die redenen en verklaringen, dat mentale verhaal, daar gaat het nu even niet om.
Dus ik wil je uitnodigen om eens brutaal eerlijk naar jezelf en je business.
Kijk eens waar je business op dit moment ten koste van gaat.

Zie je je vrienden nog zo vaak als je zou willen?
Breng je zoveel tijd door met je kinderen als je eigenlijk zou willen?
Doe je genoeg leuke dingen met je partner?
Ben je nog echt blij met het leven dat je leeft?
Val je ‘s avonds om van de slaap of heb je nog zin in een goede vrijpartij 😉?
Heb je ruimte in je agenda voor spontane dingen of zit alles ramvol, waardoor elke vorm van spontaniteit en vrijheid verdwenen is?

Van vrijheid naar gevangenis?

Het bijzondere is dat veel ondernemers hun business zijn begonnen voor de vrijheid.
Maar dat ze er steeds meer een gevangenis van maken
!
Aan jou de keus, of dit is hoe jij het wilt.

Dus kijk eens heel goed naar je business en waarin jij een gevangenis aan het creëren bent.
Want als je dit nog 20, 30 of 40 jaar vol moet houden, is het best slim om te kijken hoe dat bedrijf er dan uit moet zien.

En niet alleen straks, want misschien komt straks wel helemaal niet…
Helaas heb ik dat ook afgelopen jaar weer van heel dichtbij meegemaakt.
Dus kijk eens naar je business en je leven NU.
Op dit moment.

Wat kun je nu doen om op alle vlakken in je leven die jij belangrijk vind te groeien?
Waar moet je meer van doen en waar moet je mee stoppen?
Welke klanten, welke diensten, welke taken, welke teamleden?
Welk gedrag, welke acties, welke innerstance is er nodig?

Niet alleen business doelen

En tip dit ik je hierbij kan geven: Ik laat mijn klanten altijd doelen stellen.
Niet uitsluitend op businessvlak, maar op een aantal gebieden.
Namelijk gezondheid, energie en ontspanning, relaties en business.
Zodat je niet alleen een business bouwt die heel winstgevend is.
Maar ook heel duurzaam.


Een business waarin je het lang vol kunt houden.
Waarin je van maximale waarde kunt zijn voor jouw klanten.
En… een business die jouw ideale leven mogelijk maakt!

Niet morgen, niet over 10 jaar, maar NU.

Ik ben heel benieuwd naar jouw antwoorden!
Je kunt ze hieronder achter laten, ik lees ze graag en ga er graag met je over in gesprek.
Je kunt me ook altijd mailen op info@lisettetol.nl.

Warme groet,

Lisette

PS  Wil jij weten wat er nodig is voor een business waarin je het lang vol kunt houden en van maximale waarde bent voor jouw klanten? Meld je dan aan voor mijn webinar ‘Zonder Stress doorbreken naar het Next Level!