Proberen vs commitment

Vorige week sprak ik met een ondernemer met een geweldig consultancy bedrijf.
Ze behaalt super resultaten, een omzet waar je u tegen zegt en een meer dan prima winstmarge.

Toch wilde ze groeien. Ze wist dat er meer in zat. In haar bedrijf, maar vooral ook in haar.
Wat ze namelijk heel storend vond, was dat ze afspraken met anderen altijd na kwam.
Met haar klanten. Met haar team. Met haar vriendinnen.
Maar afspraken met zichzelf…. Dat was ‘een dingetje’.
Ze probeerde het wel, maar het lukte niet.

Zo wist ze dat om het in haar business vol te kunnen houden, ze meer zou moeten sporten, om fit en gezond te blijven.
Vaker zorgen voor ontspanning, ze bleef nu maar doordenderen.
Ook in haar business bleef ze veel brandjes blussen, ten koste van tijd om aan haar bedrijf te werken. Dat wat anderen vroegen ging altijd voor.

En dat zie ik bij veel ondernemers.
Afspraken met jezelf zijn moeilijk na te komen.
En het heeft te maken met een gebrek aan commitment.
Een commitment is iets anders dan een doel.
Als iets ECHT belangrijk voor je is en je maakt een commitment, dan laat je daar niks tussen komen.

Een commitment is dus iets, daar komt niks tussen.
Het is een done deal.
Een gegeven.

Vandaag 3 tips om je hierbij te helpen.
Want je kunt het wel bedenken en wel zeggen dat het een commitment is, maar dan…

  1. Maak duidelijk voor jezelf waarom je iets belangrijk vindt.
    Wat is het resultaat van meer sporten? Wat is het resultaat van wel pauzes nemen? Wat is het resultaat van focus-uren om aan je bedrijf te werken? Wat is het resultaat van 10 salesgesprekken per week voeren? Waarom is dat belangrijk voor je, wat levert het je op?
  2. Maak niet teveel commitments.
    Bepaal wat de dingen zijn die echt een verschil gaan maken en die je dus HOE DAN OOK doet die week. Dus ook al breekt de pleuris los op je werk, of thuis; dit doe jij! Omdat je bij 1 hebt bepaald waarom het belangrijk is. Als je je hele agenda vol zet met commitments, kan ik je verklappen dat het niet gaat lukken alles te doen en…. Dan was het dus geen commitment. Dan is het willen, wensen, hopen. Dus je gaat het niet proberen. Je doet het. Punt.
  3. Maak je commitments zo belangrijk als een afspraak met je allerbelangrijkste klant.
    Dus stel je zegt; ik sport 3 keer per week. En je hoort thuis op de bank dat orkest aan gaan (al die gedachten, redenen en excuses in je hoofd om niet te gaan, die ook nog eens heeeeel erg plausibel klinken) vraag jezelf eens af: stel ik had nu een afspraak met een miljoenenklant, zou ik dit excuus pikken? Deze derde tip heeft mij heel erg geholpen om me te houden aan de afspraken met mezelf.

Was het inspirerend om te lezen? Mooi!
Het doet alleen pas was voor je als je dit echt gaat toepassen.

Binnenkort geef ik een online training over dit onderwerp, zet die eerste stap en meld je aan.

AANMELDEN

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *