Het succes van een simpel bedrijf
Mijn meest succesvolle klanten, hebben de meest simpele bedrijven. Zij hebben weinig diensten of producten, eenvoudige processen en een klein team, waarmee ze snel én ontspannen kunnen groeien. Een business klaar voor de toekomst, in plaats van alleen gericht op nu pakken wat je pakken kan. En dat dit resultaat op levert is logisch. Want een complexe business vertraagt en houdt groei tegen. In dit artikel deel ik met je waarom versimpelen nodig is en hoe jij dit ook in jouw bedrijf kunt gaan toepassen.
Gehecht aan véél doen
Goed, meer focus en minder doen dus. Het klinkt zo mooi, versimpelen van je business. En veel ondernemers snakken hier naar. Alleen – ik zegt het maar even heel eerlijk zoals het is – de meeste ondernemers zijn onbewust ook enorm gehecht aan hun worsteling. Gehecht aan véél doen. Aan zoveel mogelijk kansen pakken. Aan ingewikkeld doen.
De stap naar versimpelen begint dan ook met onthechten, met afscheid nemen. De eerste stap die ik met mijn klanten zet is dan ook dat we gaan kijken waar ze mee moeten stoppen. We zetten echt het mes in het bedrijf. Heerlijk vind ik dat. Waar lekt geld weg? Waar energie? Wat is niet ‘sustainable’, maar alleen gericht op de korte termijn?
Zet het mes in jouw bedrijf
Dus wil jij ook in meer succes én een meer ontspannen business? Een business die jouw ideale leven mogelijk maakt? Zet dan het mes in jouw bedrijf! Zodat je minder beslissingen hoeft te maken. Zodat je meer tijd hebt voor het werk waar jouw grootste meerwaarde zit. Zodat jouw bedrijf kan groeien. En zodat je meer tijd hebt voor een leven vol leven.
En nee, een simpel bedrijf is géén utopie. Het start met goed en eerlijk kijken naar je business. De opdracht die ik je mee wil geven is dit: bepaal eens waar jij mee moet stoppen het komende jaar. Waar wil of moet je afscheid van nemen? Waar moet het mes in je bedrijf?
Je kunt versimpelen op een aantal facetten in je bedrijf. Ik noem er hier 3 die slim zijn om mee te starten:
1. Communicatie
Inboxen vol mail, vergaderingen, de hele dag door mensen die iets aan je vragen, klanten die je bellen: dit soort dingen kosten heel veel tijd en leveren lang niet altijd op wat het zou moeten opleveren. Kijk eens in jouw bedrijf wat je minder zou kunnen doen. Niet de hele dag door je mail bekijken, maar 1 of 2 keer per dag. Je secretaresse of VA niet de hele dag door laten mailen, maar 1 of 2 keer per dag. Binaire mails waar je alleen met ja en nee op hoeft te antwoorden zodat je niet een heel epistel terug moet mailen. Vergaderingen beperken tot minimale tijd en focus op wat echt gezegd of besloten moeten worden. Het is niet alleen voor jouzelf heel fijn om de communicatie te versimpelen in je bedrijf, het geeft ook heel veel rust en ‘speelruimte’ voor je team.
2. Diensten / producten
Denk bij deze keus aan marge, aan resultaat, aan tijd/energie, aan kosten, aan of het sustainable is, of het voldoening geeft en of het past binnen de toekomstvisie van je bedrijf en wat jij uit wilt dragen. Kijk of je de sweet spot kunt ontdekken van zo min mogelijk doen, met zo veel mogelijk resultaat (en dan heb ik het dus niet alleen over winst!).
3. Klanten
Kijk of het mogelijk is om je focus te houden op je meest ideale klanten. De klant waar je het allerliefst mee werkt, voor wie je van de meeste meerwaarde bent en die graag wil betalen voor jouw dienst of product. Dit zorgt ervoor dat je ook in je marketing en sales veel minder hoeft te doen en dan het steeds makkelijker wordt om klanten te krijgen.
Start met één onderdeel
En zo zijn er nog heel veel onderdelen in je bedrijf waar je kunt versimpelen. In je marketing. Je sales. Je team. Je processen. Maar begin eerst eens met 1 onderdeel en bepaal dan wat de strategie is om hier het mes in te zetten. Wat moet het opleveren, wat is je doel? Welke stappen zijn er nodig en op welke termijn kun je dit gaan toepassen? Wie zijn daar voor nodig?
Zonder stress naar het next level van jouw business?
Wil je meer weten over wat er nodig is om zonder stress naar het next level te groeien van jouw bedrijf? Meld je dan aan voor mijn online training.
Heb je zelf een inspirerend verhaal over je business en wat jij hebt gedaan om ontspannen te groeien, dan lees ik het graag!
Warme groet,
Lisette
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!