Ontspannen Sales – 3 tips voor meer klanten!

Ik heb het al een keer gehad over mijn vroegere weerstand tegen verkopen. Misschien heb je zelf ook allemaal van deze overtuigingen of ideeën over verkopen. Bijvoorbeeld dat je al snel het gevoel hebt te pusherig te zijn. Of ben je bang dat je klant helemaal niet op je dienst zit te wachten.
Weet je niet hoe je het moet aanpakken en wie je moet bellen.
Of nog erger, je hebt gewoon geen zin in weer een nee…

En veel van mijn klanten hebben daar ook last van.
Kim was 1 van deze klanten.
Ze kwam bij mij en ze was bezig met het maken van een online programma, waarmee ze mensen van hun bril af helpt.
Een super uniek en enorm waardevol aanbod dus.
Maar haar programma verkopen lukte Kim niet…

In eerste instantie zijn we toen gaan kijken naar haar doelgroep.
Het lijkt heel specifiek; mensen met een bril.
Maar eigenlijk was dat heel breed.
Want mensen die al hun leven lang min 7 hebben, hebben andere problemen
en bevinden zich op andere plekken dan mensen die aan de leesbril moeten.
En als je wilt verkopen is het wel handig als je weet waar jouw klant zich bevindt.
En als je de taal spreekt van jouw klant.
En weet welke specifieke problemen deze klanten hebben.
Dus dat is meteen mijn eerste tip: 

Tip 1 – Zorg dat je je niche/doelgroep helder hebt, zodat je veel makkelijker met klanten in contact komt.

 

Daarna keken we naar haar aanbod.
Dat aanbod was al heel waardevol.
Maar we zijn samen gaan kijken hoe ze nog meer waarde kon toevoegen,
zodat ze haar klanten beter kon helpen.
We voegden zoveel waarde toe dat mensen in haar programma écht een transformatie ondergaan.
Waarmee ze alle stappen gaan zetten om van hun bril af te komen.
En… waarmee ze duizenden euro’s per jaar besparen.
Toen Kim deze waarde voelde, kon ze ook haar prijs verhogen.
Door haar waarde te vergroten en ook haar aanbod te herschrijven in aantrekkelijke taal,
die duidelijk maakte wat het programma inhield, wat het oploste,
en een prijs waarmee je echt een commitment aangaat,
lukte het Kim ineens wél om haar programma te verkopen!
Terwijl het dus een stuk duurder was dan hiervoor 🙂

Tip 2 – Zorg dat je een dienst hebt die echt een probleem oplost en waar mensen GRAAG voor willen betalen.

Nu haar programma stond als een huis en ze haar doelgroep nog specifieker had,
waardoor ze makkelijker klanten kon vinden, gingen we met haar verkoopvaardigheden aan de slag.
Ik liet haar uitzoeken waar haar klanten nou echt tegen aan liepen.
Aan de hand van dat onderzoek met specifieke vragen, gingen we aan de lag met haar verkoop-script:
Een lijst met vragen in een bepaalde volgorde, die je gebruikt tijdens een verkoopgesprek.

Ik geloof namelijk dat verkopen vooral vragen stellen is!
Ook keken we hoe Kim om kon gaan met bezwaren van haar klanten.
En nadat Kim dit verkopen met haar mede-ondernemers in het programma
en tijdens een trainingsdag met mij had geoefend…
Was het tijd voor Kim om het nu echt te gaan verkopen!
En het mooie was; Kim vond het zelfs leuk, want deze gesprekken waren namelijk helemaal geen ‘pusherige’ gesprekken, maar waren ook voor haar klanten heel waardevol.

En weet je wat het allermooiste is, in 1 week had ze twee gesprekken en…. verkocht ze twee keer haar duurste programma!

TIP 3 – Zorg dat je een verkoop-script hebt, met vragen die helderheid geven aan wat de behoefte is van jouw klant.

 

Wil je meer dan deze 3 tips, en is het tijd voor een volgende stap?

Ben jij al een tijdje bezig, maar merk je dat het tijd is voor het volgende niveau van je bedrijf?
Heb je nog steeds geen heldere sales en marketing strategie die moeiteloos klanten op levert?
Is het tijd om nu écht te gaan oogsten en te gaan verkopen?
En…. Ben je bereid hier helemaal voor te gaan en er tijd, geld, en moeite in te investeren?
Dan help ik je graag!

Binnenkort geef ik een Sales Seminar, waarin ik je hier alles over leer.
En niet alleen dat, je gaat het ook doen!
Samen met een aantal andere ambitieuze ondernemers gaan we oefenen, zodat je na deze dag precies weet hoe je een ja kunt krijgen voor jouw dienst.

Je kunt hier meer lezen en je aanmelden.

MEER INFO SALES SEMINAR

Liefs,
Lisette

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *