Niet eens met Simon Sinek
Vandaag moet ik even een grote misvatting uit de weg ruimen.
Ik ga het heilige huisje van Simon Sinek omver halen.
Omdat ik zie dat veel ondernemers hiermee de fout in gaan!
Ondanks dat ik het lang niet met alles van Simon Sinek eens ben – waarin later in dit artikel meer – heb ik het regelmatig met mijn klanten over hun ‘WHY’. Omdat ik weet dat heel krachtig is om een heldere WAAROM te hebben. Als je namelijk weet als ondernemer wat het is wat jou drijft, waarom je doet wat je doet, heb je een stevige basis om op terug te vallen als dingen anders lopen dan je zou willen. En dat dingen anders lopen, gebeurt hoe dan ook.
Als ik met ondernemers werk, neem ik dan ook altijd in hun businessstrategie mee wat hun drijfveren zijn, hun missie, hun visie. Simon Sinek zegt alleen dat deze why van een ondernemer heel belangrijk is in je MARKETING en je SALES. En daar denk ik anders over.
Een klant is namelijk helemaal niet bezig met wat de why is van de ondernemer!
Die is bezig met zijn of haar eigen why.
Neem bijvoorbeeld De Vegetarische Slager. Ik sprak de eigenaar Jaap Korteweg na een lezing en zijn WHY is geweldig, echt waar. Hij wil namelijk met De Vegetarische Slager zorgen dat er een einde komt aan de bio industrie. Dat kan ik als vegetariër alleen maar toejuichen. En TOCH is dat niet wat ik koop, zijn mooie missie.
Ik koop wat voor MIJ als klant belangrijk is. Namelijk dat het lekker, gezond en vega is. En dat ik daarmee is iets eet wat bijdraagt aan mijn gezondheid. Zonder dat daar beesten voor doodgemaakt moeten worden.
Ik zou je dus ook willen vragen om je in je marketing echt helemaal te verplaatsen in jouw klant;
- Wat willen je klanten?
- Welke worstelingen of problemen ervaren ze?
- Waar verlangen ze naar?
- En wat levert het jouw klant op als ze van jouw diensten gebruik maken?
Als je hier goed op in weet te spelen weet ik zeker dat je veel meer verkoopt dan wanneer je in je marketing gaat focussen op jezelf als ondernemer!
Want DIT is wat mensen kopen Simon:
Het RESULTAAT!
Niet waarom ik het verkoop. Mensen kopen het gaatje, niet de boor. Laat staan dat ze een boor kopen vanwege de reden dat de boorverkoper zijn boor verkoopt 😉.
En…. ik lees graag jouw WHY. Waarom doe jij wat je doet? Want hoe duidelijker jouw waarom is voor jezelf, hoe meer en vooral hoe duurzamer het resultaat!
Warme groet,
Lisette
Ps. Binnenkort geef ik hierover een online training. Hierin deel ik 3 stappen die nodig zijn om zonder stress naar het next level van je business te kunnen groeien. Ben jij erbij?
Meld je hier aan: www.lisettetol.nl/gratis-training
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!