, ,

Tip 4 – Start met waarom!

Elk doel dat je wilt behalen en alle acties die daaruit voortvloeien, beginnen als het goed is met een duidelijk ‘waarom’. Bij veel ondernemers met wie ik werk merk ik dat ze dit ‘Waarom’ overslaan, maar ik kan je verklappen, dit is echt de allerbelangrijkste stap van allemaal!

Je waarom zou het uitgangspunt moeten zijn van alle doelen die je jezelf stelt. Weer even het voorbeeld uit tip 2, het meer sporten. Daar leerde je dat meer sporten te vaag was, dus dat je de stappen concreet, haalbaar en klein moet maken. Maar je kunt de stappen nog zo klein maken, als jij niet weet WAAROM je het wilt, gaat dat je niet verder helpen.

Dus terug naar het sporten; WAAROM zou je dit meer willen doen? Bijvoorbeeld omdat je fitter wilt zijn. Prima, maar waarom wil je fitter zijn? Is dat omdat je een marathon wilt kunnen lopen? Of omdat je ouder wordt en fit wilt blijven om jouw kinderen op te zien groeien? Of omdat je je bedrijf naar een ander plan wilt tillen, waar je bergen energie voor nodig hebt? Hoe duidelijker je dit voor ogen hebt, hoe makkelijker het wordt om jouw doel te behalen. Want als dat helder is, dan is dat waarom je allergrootste motivator. 

Wil je hier meer over lezen? Lees dan het boek ‘Start with WHY’ van Simon Sinek. Hieronder een video van hem, waarin hij uitlegt waarom dat zo belangrijk is.

OPDRACHT

Welk doel op het gebied van jouw business wil jij jezelf komend half jaar stellen? Maak het zo concreet mogelijk. En kijk dan of je kan achterhalen WAAROM je dit wilt.

Vragen die je jezelf kunt stellen om jouw WAAROM helder te krijgen zijn:

  • Waar ben ik helemaal klaar mee?
  • Wat kost het me als ik hiermee door ga? Op het gebied van mijn gezondheid / leven / financiën / gezin?
  • En hebben anderen er ook last van? Bijvoorbeeld mijn kinderen, mijn gezin, mijn vrienden?
  • Wat zou ik wel graag willen?
  • Hoe ziet dat er dan uit als ik dat bereik?
  • Hoe voel ik mij dan?
  • Wat maakt dat dat heel belangrijk voor je is?
  • En voor wie is dat nog meer belangrijk in jouw omgeving?
  • Zijn er meer mensen blij als ik dat bereik?

Deze opdracht brengt je als het goed is dichter bij het helder krijgen van jouw doel en jouw waarom. En dat zorgt ervoor dat je jouw plannen gaat uitvoeren, in plaats van hiermee in je hoofd te blijven zitten.

Wil je meer stappen zetten om door te breken naar het volgende niveau?

Geef je hier op voor mijn sales seminar Moeiteloos Meer Klanten. Verkopen is wat bij veel ondernemers een enorm verschil in hun business kan maken. Een krachtig waarom zorgt er onder meer voor dat verkopen makkelijker en meer ontspannen gaat. Wat daar nog meer voor nodig is, leer ik je graag.

JA, IK MELD MIJ AAN

Warme groet,

Lisette

 

 

2 antwoorden
  1. Elsje Visser
    Elsje Visser zegt:

    Precies waar ik net tijdens een heerlijke wandeling op uit kwam: mijn “waarom” is essentieel voor de kwaliteit en vruchtbaarheid van mijn contact met potentiële klanten (en al mijn communicatie).
    Goed filmpje ook!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *