Waarom ik niet geloof in een paar keer sparren
Gisteren sprak ik Maria. Ze heeft een coachpraktijk en geeft trainingen in het bedrijfsleven.
Ze wilde graag met mij werken, want ze wilde echt met haar bedrijf naar het volgende niveau.
Ze vroeg aan mij of ze een paar losse sessies met mij kon werken.
Ze wilde ‘gewoon een paar keer sparren’.
Maar zoals je weet bied ik nooit losse sessies aan.
Ik geloof daar namelijk niet in, sterker nog: ik vind het heel onverstandig!
In dit artikel deel ik een aantal redenen met je waarom ik niet geloof in losse sessies en uurtje-factuurtje.
Niet voor mijzelf en óók niet voor jou, als je zelfstandig coach, trainer, adviseur bent of een andere dienst aanbiedt.
1.
Om echt resultaat en transformatie te bereiken met je klanten – en dat is altijd mijn insteek – is er tijd nodig. Tijd om je klant alles te geven wat hij nodig heeft. En tijd voor je klant om fouten te maken, dingen uit te proberen en met het materiaal te oefenen. Met losse sessies is die tijd er niet, waardoor klanten minder goede resultaten behalen dan wat mogelijk is tijdens een langer programma. En resultaat, dat is toch waar een klant jou voor betaalt en wat maakt dat je klant tevreden is. En andersom dus ook dat bij gebrek aan resultaat je ontevreden klanten krijgt.
2.
Deze reden is een vervolg op de eerste. Je kunt namelijk met een paar losse sessies nooit bereiken wat je zou kunnen bereiken in een programma en dat is niet alleen jammer voor je klant, maar ook voor jou heel frustrerend! Ik weet nog heel goed dat ik jaren geleden op deze manier werkte, met losse sessies. En dat mensen dan na 3 keer coachen dachten: zo, de ergste pijn is weg, ik ga wel lekker zelf verder. In eerste instantie dacht ik heel even: wow, zo goed werkt mijn coaching blijkbaar dat ze maar 3 keer nodig hebben haha ;-). Maar alle gekheid op een stokje; ik baalde ook, want ik wist dat ik ze veel beter zou kunnen helpen als er meer tijd zou zijn. Dus ik voelde me vaak gefrustreerd en onvervuld. Niet echt een goede basis voor ontspannen ondernemen.
3.
Alleen maar losse sessies aanbieden, kost heel veel tijd en energie. Je moet elke keer opnieuw acquisitie doen voor een nieuwe klant, die dan bijv. een paar sessies boekt en dan weer weg is. Dus stel je werkt met een strippenkaart van 10 sessies voor € 1000 (en dat is al heel anders dan hoe veel andere coaches werken, maar nog steeds uurtje-factuurtje!), dan moet je dus – wil je een ton verdienen – dit traject aan 100 mensen verkopen. Dan moet je dus bijna elke 3 dagen een nieuwe klant binnen halen. Ook in je vakanties. Want als jij geen nieuwe klant hebt, staat je bedrijf gewoon stil.
4.
En dan kom ik meteen bij het volgende punt. Je kunt veel minder vragen voor losse sessies, omdat het je klant minder oplevert! Als je werkt met programma’s die langer duren en die waardevoller zijn voor je klant, kun je veel hogere prijzen vragen. Klanten van mij vragen bijvoorbeeld bedragen van € 5000 voor een traject van 4 maanden. Daarnaast verkopen ze deze trajecten makkelijker, omdat het bij de klant heel duidelijk is wat het resultaat is dat het ze oplevert. En stel dat je dan een ton wil verdienen, hoef je nog maar 20 trajecten te verkopen! Of je verkoopt er veertig en kan dus ineens heel makkelijk je inkomen verveelvoudigen. Met losse sessies is dit onmogelijk op deze manier.
Voor mij dus de reden dat ik al jaren geen losse sessies meer geef. Zowel voor mijn klant, die ik het beste resultaat gun, als voor mezelf.
Oké, ik weet dat veel van jullie die op basis van uurtje-factuurtje werken (ook al is dat in de vorm van 5 of 10 keer!) nu zoiets hebben van: ik zou dit wel willen, maar wat is er dan voor nodig om dit te veranderen?
Ik ga je er alles over vertellen in de online training die ik binnenkort geef.
Klinkt dit als iets voor jou? Meld je dan nu aan.
PS De training wordt niet opgenomen. Als je niet kan, geef je dan toch op; ik houd jou dan als eerste op de hoogte van een volgende training.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!